Reclame mag best meer opleveren

Vraagje: de bestedingen die Nederlandse adverteerders jaarlijks gezamenlijk doen, bedraagt grofweg 4,6 miljard Euro (inderdaad das een hoop geld). Hoeveel adverteerders meten structureel en weten dan ook wat het effect is op bekendheid, gedragingen op het digitale platform en verkoop?
Ik zou het zelf niet durven zeggen. Maar het zal niet in de tientallen procenten lopen. Ofwel er zijn veel adverteerders die nog niet de bestaande mogelijkheden gebruiken om inzicht te krijgen in wat media en middelen doen in het keuze-koopproces. Terwijl SurPlace | RA de methode is die je daar bij verder helpt. Het brengt namelijk in kaart hoe mediacontacten – gewogen voor mediawerking en reclameherinnering – KPIs beïnvloeden. KPIs? Ja, alles wat je logischerwijze voor campagnes, promoties en activaties kan meten, zoals bekendheid, traffic, verblijf op de site, volgen op sociale platforms, delen en liken van posts, openen van e-mail nieuwsbrieven etc. En, niet te vergeten, het meet de invloed op gedrag waar het om gaat: verkoop!
Als je eenmaal dat inzicht hebt op hoe media & middelen werken, dan kan je er ook op sturen. Voor een betere mediamix om het merk salient te houden; minder over-exposure om te kosten besparen; verschuiving in de tijd om goed zichtbaarte zijn; of het optimaliseren van tijdvakken, om beter af te stemmen op momenten waarop media wordt geconsumeerd. Dat kan allemaal met SurPlace. Dat levert naast waardevol inzicht in media een hoger rendement op. Al gauw zon 15%.
Dus als je meer grip op je communicatie wilt, neem dan contact op met Colouring Media. We vertellen graag meer over de beproefde methodiek. Zon veertig merken gingen u al voor.

Colouring Media | Grip op Communicatie
✆ 06 21 55 01 83

Wanneer gaan we digiminderen?

Digitalisering in ons leven is niet meer weg te denken. Volgens Telecompaper had 85% van de Nederlanders eind 2015 een smartphone. Om maar aan te geven dat je niet alleen overal mobiel bereikbaar bent, maar ook toegang tot internet hebt. Een van de meest voorkomende activiteiten op internet is social media, e-mailen en SMSen. Lekker makkelijk toch? Overal contact met je vrienden, dat je op afstand thuis je verwarming al kan aanzetten, of je bestelling doen bij je favoriete webshop.

Maar digitalisering heeft ook een keerzijde. Dat blijkt uit het nieuwe boek van psychiater Prof. Dr. Dr. Manfred Spitzer*. Digitalisering heeft funeste gevolgen voor onze gezondheid. De vermaarde hersenonderzoeker laat in Digiziek op basis van wetenschappelijk onderzoek zien hoe computergebruik ons ziek maakt. Het is niet het eerste boek waarin Spitzer duidelijk maakt dat beeldschermen en computergebruik slecht zijn voor kinderen en volwassen. Hij wijst ook op de risicos zoals slapeloosheid verhoogde kans op Diabetes type 2, depressie, verhoogde bloeddruk, concentratie problemen en stress. En dat draagt niet bij aan leer- en werkprestaties op school en werk. Manfred Spitzer laat in zijn nieuwe boek juist ook zien hoe we beter met digitale media om kunnen gaan. Digiminderennoem ik het maar. Bijvoorbeeld dat  je voor het slapengaan geen e-mails moet checken op je telefoon omdat het ten koste gaat van de melatonineproductie en je s ochtends vroeg, op het hoogtepunt van hun concentratie, geen e-mails moeten checken. Digiziek is absoluut het lezen de moeite waard.


*Manfred Spitzer (1958) studeerde geneeskunde, psychologie en filosofie. Hij was gasthoogleraar in Harvard en is directeur van de psychiatrische universiteitskliniek in Ulm (Duitsland).

Leuk nieuws van het IBC

Afgelopen week streek de IBC-conferentie (en beurs) neer in de RAI Amsterdam. De IBC is voor de audiovisuele industrie een belangrijk evenement voor specialisten die zich bezighouden met creëren, produceren, beheren of leveren van video-entertainment. Ik was door IBC/Screenforce ik in de gelegenheid (voor het eerst) een bezoek te brengen. In dit artikel wil ik de lezer graag een beknopte indruk geven van hoe het was.

Al op het moment dat je het RAI-gebouw binnenkomt, ben je onder de indruk van de grootsheid en mogelijkheden van video. Niet alleen de RAI is binnen gevuld, ook erbuiten zijn grote tenten en ruimtes waar het e.e.a. tentoongesteld wordt. Waarmee ook duidelijk is dat het IBC voor iedereen in media- of communicatiewereld goed is om hier regelmatig een kijkje te nemen. Onze tour ging langs een aantal belangrijke spelers op het gebied van over-the-top TV, advertising en nieuwe technologische mogelijkheden. Heel kort samengevat technologie is wat de klok slaat en wat gaat daar enorm veel geld in om. Nieuwe VR-toepassingen, HDTV, 4K en zelfs 8K beeldschermen, nieuwe software-toepassingen en hele praktische zaken.

Een aantal de participanten in onze tour lieten zien hoe ze in het VK en Duitsland al gebruik maken van targetted TV op digitale TV’s en die targetting gaat al weer verder dan de gebruikelijk socio demo’s waar nu hoofdzakelijk mee gewerkt wordt. Tijdens de lineaire uitzending van programma’s krijgt verschillende huishoudens, op basis van profiling commercials te zien. Feitelijk wordt er in de Nederlandse TV markt nog maar sporadisch mee gewerkt. In de landen om ons heen, lijken ze toch al wat verder te zijn. Nu de kijktijd en inkomsten voor TV een licht dalende trend lijken te vertonen, mag je wel verwachten.

Als je naar de aanwezigheid van bedrijven op het vlak van VR lijkt het alsof die ontwikkeling al weer over zijn hoogtepunt heen is (note: dat zal voor de gaming industrie wel anders zijn). Toch liet TNO een interessante ontwikkeling zien waarbij ze in staat zijn beelden scherper en sneller aan bewegingen aan te kunnen passen. In hoeverre dat commercieel interessant is, blijft voorlopig de vraag. Tot nu toe valt mij op dat alleen de reis- en autobranche op die VR gebruikt.



Microsoft liet zien hoe ver zij zijn met herkenning van personen, spraak en situaties. Terwijl de presentator ons welkom heten, zag ik onze groep al op het beeldscherm. We werden snel herkend, als man (of vrouw), onze leeftijd (bij benadering) en onze gemoedstoestand (happy). Dat vond ik al verbluffend, maar hoe simpel is het om hier meer data aan te koppelen. En zo ver zijn ze natuurlijk al. Zo zijn ze ook al in staat talen van teksten te herkennen en wat het sentiment ervan is.


Een van de meest ’tastbare’ toepassingen vonden we bij Appiness. Een van hun tools Spott, maakt het mogelijk tv-content van producenten en zenders te koppelen aan e-commerce. Je moet je het zo voorstellen dat als je een TV-programma bekijkt en jij wilt weten welke kleding de hoofdpersoon draagt, je alleen maar je mobiel op het beeld hoeft te rechten en via de app krijg je te zien wat hij draagt, wat het kost en een directe koopknop. Toepassingen zijn legio, dus wat wil je nog meer. Nu alleen nog even wachten tot deze vinding van onze zuiderburen ook in Nederland geïntroduceerd wordt. 
 

Oplagedaling landelijke dagbladen lijkt te keren

Geleidelijk aan weten de betaalde landelijke dagbladen de jarenlange oplage daling te keren. Althans dat blijkt uit de cijfers van het NOM op basis van de laatste kwartaalrapportage. Een opsteker?

In 10 jaar tijd is de oplage met 25% gedaald. De advertentie-inkomsten zijn mede daardoor dubbel zo hard gedaald. Jarenlang is het door de digitalisering en daarmee veranderend nieuwsleesgedrag kommer en kwel voor uitgevers geweest. Wat is de laatste NOM-rapportage dan een ‘opsteker’.  Opsteker tussen aanhalings-tekens, omdat de gemiddelde daling van landelijke kranten over tweede kwartaal 2015- eerste kwartaal 2016 nog steeds 5% bedraagt, ten opzichte van de jaarperiode ervoor. Maar er zijn ook stijgers: Nederlands Dagblad 2,1%, Het Financieële Dagblad 0,4%, de Volkskrant 0,7% en Trouw 1,2%. 

De digitale oplage stijgt wel en al jarenlang natuurlijk. Niet verwonderlijk, want grotendeels alle verkoopactiviteiten zijn hierop gericht. Gemiddeld stijgt deze 28%. Grootste stijgers zijn Volkskrant 49,5% en Parool 70,6%.



In wezen is de papier oplage het grootst, maar je dan kijkt naar nrc.next, dan zie dat je met een jongere lezersgroep het digitale lezen al veel meer ingeburgerd is. Laat dat voor de andere krantenuitgevers de benchmark zijn. Als je de trend dan doorzet, is er binnen een paar jaar een stijging van de totaal betaalde oplage, met de credits voor digitaal lezen. Dat is echt een opsteker, niet alleen voor de oplage maar vast ook voor de omzet. 
Bron: NOMMEDIA 

Met media analytics meer ROI

Afgelopen week viel mijn oog op een artikel van WARC. Het betrof een verslag van een debat over ‘Future of Strategy’ en de rol van AI (Artificial Intelligence) hierin, gehouden tijdens het Cannes Lions Festival. Hierbij waren een aantal prominenten betrokken: Sandy Thompson – Global Planning Director Y & R, Chris Stephenson – Head of Strategy PHD Singapore en Debbie Weinstein – Director Brand Solutions & Innovation Google. Het debat werd gemodereerd door Adam Ferrier, CSO Cummins & Partners. Het debat ging over analytics en dan vooral dus over het feit dat planners nieuwe datamogelijkheden, zoals AI, zouden moeten omarmen, maar ook beproefde onderzoekstechnieken niet uit het oog mogen verliezen en de research en insights voor strategievorming blijvend moeten bewijzen. Daar valt niets op af te dingen.
Volgens de sprekers zijn er vandaag de dag bij het opzetten van strategie veel onderzoeksdata, statistics en analytics betrokken. Dat zou in de toekomst eenvoudiger moeten kunnen met AI, echter de meeste partijen hebben niet alle disciplines en data in huis. En planners moeten wel in staat zijn om op basis van alle beschikbare data en onderzoek met relevante inzichten te komen. Dat kost tijd en geld en veel opdrachtgevers zijn nog niet bereid ervoor te betalen. Zij zien de noodzaak niet om (vertrouwelijke) data uit te wisselen, waar die data dan ook in de organisatie mogen liggen.
De vraag die bij op kwam, is de markt al zover om alle belangen bij een partij neer te leggen? In de discussie kwam naar voren dat behalve de mediabureaus, steeds meer partijen betrokken zijn bij analytics. Terecht lijkt me, want de kennis en expertise ligt niet alleen bij de bureaus. Ook onderzoeksbureaus en internetbedrijven beschikken over databronnen en hebben zeker de capaciteit om die te analyseren. Probleem is echter dat niet iedereen in staat is om alle data op juiste waarde te schatten. Het gaat om veel data gaat en de customer journey laat zich maar moeilijk vatten. Immers het keuze koopproces begint voor elke klant op een ander moment, loopt anders omdat er tal van media touch points zijn (online en offline) gebruikt worden en in in meer of mindere mate van invloed zijn. Met andere woorden de kans dat je de bomen door het bos niet meer ziet, ligt dan snel op de loer. Daar zit ‘m vooral de kneep voor de marketeer. Je moet vandaag de dag van goede huize komen om dat proces goed te begrijpen. Data zijn essentieel om de gehele klantreis te begrijpen en te weten wat het effect van alle media inzet is op de KPI’s en hoe die op haar beurt gedrag beïnvloedt. Juist dan is een onafhankelijke blik prettig. En als er verschillende onderzoeks- en media expertises bij betrokken zijn, dan heb je een goede basis en kan je werken aan ROI, met of zonder AI.

Wat je uit het debat kan destilleren is dat je enerzijds expertise voor analytics nodig hebt en anderzijds de juiste tools om data real time te analyseren en begrijpen hoe acties en campagnes interacteren met kennis, houding en gedrags-KPI’s. Dan kan je ook aan de knoppen draaien om ROI te realiseren. Wilt u weten hoeveel? Wel 17%. 
Geïnteresseerd? Vraag een demo aan over SurPlace. Bel met Paul op 0621550183.

Harde strijd om de luisteraar

Niet dat dat nu zo verbazend is, want de strijd om de luisteraar van radiozenders is er altijd al geweest. Maar na een jarenlange hegemonie van Radio 538, lijkt daar een eind aan te komen. Toegegeven, er zitten veel populaire deejays bij 538, Edwin Evers, Sander Lantinga, Coen Swijnenberg en good old Wessel van Diepen. Maar het is Q-Music die al een tijdje groeit. Kijk maar om in radiotermen te blijven naar onderstaande top 10 van afgelopen twee maanden, vergeleken met het jaar ervoor, onder luisteraars van 10 jaar en ouder.

Bron: NLO/GfK, ma-zo, 0600-2400

Ten opzichte van een jaar geleden is Radio 538 met 9% ingezakt en is Q-Music met 16% gestegen. Het zou me dan ook niet verbazen als Q nog dit jaar 538 voorbijstreeft? De overige zenders zenders zijn stabiel in luisterdichtheid, maar zullen niet dat marktleiderschap pakken.

Hoe zou Q-Music marktleider moeten worden?
Doorgaan op de ingeslagen weg met goede deejays en herkenbare programma’s. Dat zorgt voor herkenbaarheid. Da’s nogal wiedes. Luisteraars zijn wat dat betreft net kuddedieren; men stapt niet zomaar over en als je bij hen eenmaal hoog in de voorkeursset zit, ‘zap’ je niet meer snel wel. Zorg dus dat je top of mind bent en op FM, internet, via apps en DAB makkelijk te vinden bent. Last but not least, zorg ervoor dat je onderscheidend bent. Er is al zoveel mainstream radio, durf apart te zijn. Wees uniek!

Media:Tijd of nog tijd voor media

Na de presentatie over Media:Tijd in het Cobra Museum in Amstelveen op 24 maart, bleef er bij mij een vraag door het hoofd spelen. Waarom verandert er zo weinig in de tijd die wij besteden aan media?

Laat ik vooropstellen dat het consortium van NLO, NOM, SKO, BRO en SCP samen met GfK een grondig stuk werk verzet heeft. Chapeau! Echter, er lijkt in dit digitale tijdperk maar weinig te veranderen in onze mediaconsumptie ten opzichte van twee jaar geleden. Gemeten over de periode september – oktober 2015 kijken we nog even lang naar TV, luisteren we evenveel radio en lezen en communiceren we nog steeds evenveel als twee jaar ervoor. Niet een echt verrassende conclusie…

Okay, we consumeren met z’n allen iets minder media: 8 uur en 13 in 2015 minuten versus 8 uur en 21 minuten in 2013. Maar als je naar de jongeren (13-19 jarigen) kijkt, dan neemt de tijd voor media erg hard af: 7,20 minuten in 2015 en in 2013 was dat nog 1 uur en 21 minuten meer, namelijk 8 uur en 41 minuten. Ofwel 15% minder! Besteden zij nu echt zoveel minder tijd aan media? Of speelt de onderzoeksmethodiek hier een rol? Immers, er wordt gemeten in tijdvakken van minimaal 5 minuten. Als je kijkt naar hoe vaak jongeren (maar vast ook de ouderen) kortstondig met apps op devices omgaan, dan zou de mediatijdsbesteding heel anders kunnen zijn als je die tijd bij elkaar optelt. Helaas geeft dit onderzoek er niet het antwoord op, terwijl het onderwerp social zo ‘hot’ is. De gehanteerde onderzoeksmethodiek is over het algemeen niet zo slecht, maar het kan het fenomeen van gefragmenteerd mediagebruik niet ondervangen. Ik geef het je het als respondent ook maar te doen om aan het eind van de dag voor elke vijf minuten te noteren wat, waar en waarmee je bezig geweest bent. Dat lijk me teveel gevraagd van de respondent.  Om die bevinding te achterhalen – en die wens lijkt me legitiem – zal je juist ook ‘eenvoudige’ digitale meetmethoden moeten integreren. De apps die dat meten zijn er al, dus dat is een kleine stap voor de onderzoekers. Wellicht lukt dat de onderzoekers dit najaar al.

Stem mij naar de finale van de FOTY Awards

Je hebt het vast gemerkt, ik doe mee met de Freelancer of the Year Awards (FOTY). Bij de maandwinnaars heb ik een pitchvideo gemaakt over Grip Op Communicatie. Ik nodig jullie uit om deze te bekijken en leuk te vinden. Delen mag natuurlijk ook :-). Doe mee en steun mij voor de finale.

  

Hoe verbeter je de ROI op media

In vakmedia en op LinkedIn verschijnen veel artikelen over ROI. ROI van social, van adwords, van digital. Toch lees je weinig over mediabrede ROI. Je weet wel de ROI van alle kanalen die je als adverteerder inzet.

Is dat dan zo moeilijk?
Is het niet goed meetbaar?
Zie je niet wat het doet op de KPI’s?
Of is het onbekendheid?

Ik denk vooral het laatste. En dat kan anders. Want ROI van media en middelen zijn prima meetbaar. Ja, makkelijker dan je dacht. Okay, het heeft wat voorbereiding nodig, maar als je alles eenmaal op een rijtje hebt, dan levert het snel resultaat op. Resultaat waarvan, hoor ik u denken? Het resultaat van een efficiëntere mediaplanning, zoals mediamix, -druk, -fasering, -timing. Maar ook het resultaat van meer traffic, meer leads, meer afzet, verkoop. Zo verbeter je ROI. Meer weten? Bel 0621550183 of mail naar paul@colouringmedia.nl. Dan maken we een afspraak.

Foto: http://www.gotcredit.com/