Reclame mag best meer opleveren

Niet dat dat nu zo verbazend is, want de strijd om de luisteraar van radiozenders is er altijd al geweest. Maar na een jarenlange hegemonie van Radio 538, lijkt daar een eind aan te komen. Toegegeven, er zitten veel populaire deejays bij 538, Edwin Evers, Sander Lantinga, Coen Swijnenberg en good old Wessel van Diepen. Maar het is Q-Music die al een tijdje groeit. Kijk maar om in radiotermen te blijven naar onderstaande top 10 van afgelopen twee maanden, vergeleken met het jaar ervoor, onder luisteraars van 10 jaar en ouder.
Bron: NLO/GfK, ma-zo, 0600-2400
Ten opzichte van een jaar geleden is Radio 538 met 9% ingezakt en is Q-Music met 16% gestegen. Het zou me dan ook niet verbazen als Q nog dit jaar 538 voorbijstreeft? De overige zenders zenders zijn stabiel in luisterdichtheid, maar zullen niet dat marktleiderschap pakken.
Hoe zou Q-Music marktleider moeten worden?
Doorgaan op de ingeslagen weg met goede deejays en herkenbare programma’s. Dat zorgt voor herkenbaarheid. Da’s nogal wiedes. Luisteraars zijn wat dat betreft net kuddedieren; men stapt niet zomaar over en als je bij hen eenmaal hoog in de voorkeursset zit, ‘zap’ je niet meer snel wel. Zorg dus dat je top of mind bent en op FM, internet, via apps en DAB makkelijk te vinden bent. Last but not least, zorg ervoor dat je onderscheidend bent. Er is al zoveel mainstream radio, durf apart te zijn. Wees uniek!
Na de presentatie over Media:Tijd in het Cobra Museum in Amstelveen op 24 maart, bleef er bij mij een vraag door het hoofd spelen. Waarom verandert er zo weinig in de tijd die wij besteden aan media?
Laat ik vooropstellen dat het consortium van NLO, NOM, SKO, BRO en SCP samen met GfK een grondig stuk werk verzet heeft. Chapeau! Echter, er lijkt in dit digitale tijdperk maar weinig te veranderen in onze mediaconsumptie ten opzichte van twee jaar geleden. Gemeten over de periode september – oktober 2015 kijken we nog even lang naar TV, luisteren we evenveel radio en lezen en communiceren we nog steeds evenveel als twee jaar ervoor. Niet een echt verrassende conclusie…
Okay, we consumeren met z’n allen iets minder media: 8 uur en 13 in 2015 minuten versus 8 uur en 21 minuten in 2013. Maar als je naar de jongeren (13-19 jarigen) kijkt, dan neemt de tijd voor media erg hard af: 7,20 minuten in 2015 en in 2013 was dat nog 1 uur en 21 minuten meer, namelijk 8 uur en 41 minuten. Ofwel 15% minder! Besteden zij nu echt zoveel minder tijd aan media? Of speelt de onderzoeksmethodiek hier een rol? Immers, er wordt gemeten in tijdvakken van minimaal 5 minuten. Als je kijkt naar hoe vaak jongeren (maar vast ook de ouderen) kortstondig met apps op devices omgaan, dan zou de mediatijdsbesteding heel anders kunnen zijn als je die tijd bij elkaar optelt. Helaas geeft dit onderzoek er niet het antwoord op, terwijl het onderwerp social zo ‘hot’ is. De gehanteerde onderzoeksmethodiek is over het algemeen niet zo slecht, maar het kan het fenomeen van gefragmenteerd mediagebruik niet ondervangen. Ik geef het je het als respondent ook maar te doen om aan het eind van de dag voor elke vijf minuten te noteren wat, waar en waarmee je bezig geweest bent. Dat lijk me teveel gevraagd van de respondent. Om die bevinding te achterhalen – en die wens lijkt me legitiem – zal je juist ook ‘eenvoudige’ digitale meetmethoden moeten integreren. De apps die dat meten zijn er al, dus dat is een kleine stap voor de onderzoekers. Wellicht lukt dat de onderzoekers dit najaar al.
Je hebt het vast gemerkt, ik doe mee met de Freelancer of the Year Awards (FOTY). Bij de maandwinnaars heb ik een pitchvideo gemaakt over Grip Op Communicatie. Ik nodig jullie uit om deze te bekijken en leuk te vinden. Delen mag natuurlijk ook :-). Doe mee en steun mij voor de finale.
In vakmedia en op LinkedIn verschijnen veel artikelen over ROI. ROI van social, van adwords, van digital. Toch lees je weinig over mediabrede ROI. Je weet wel de ROI van alle kanalen die je als adverteerder inzet.
Is dat dan zo moeilijk?
Is het niet goed meetbaar?
Zie je niet wat het doet op de KPI’s?
Of is het onbekendheid?
Ik denk vooral het laatste. En dat kan anders. Want ROI van media en middelen zijn prima meetbaar. Ja, makkelijker dan je dacht. Okay, het heeft wat voorbereiding nodig, maar als je alles eenmaal op een rijtje hebt, dan levert het snel resultaat op. Resultaat waarvan, hoor ik u denken? Het resultaat van een efficiëntere mediaplanning, zoals mediamix, -druk, -fasering, -timing. Maar ook het resultaat van meer traffic, meer leads, meer afzet, verkoop. Zo verbeter je ROI. Meer weten? Bel 0621550183 of mail naar paul@colouringmedia.nl. Dan maken we een afspraak.
Foto: http://www.gotcredit.com/