Native advertising werkt

De wetten van communicatie en reclame veranderen continue. Native advertising is ‘hot’ en wordt ook steeds beter meetbaar. Zo publiceerde het Amerikaanse reclamebureau MDG Advertising onlangs een infographic over het nut van native advertising. Daar valt niet over te twisten en volgens hen blijkt dat internetgebruikers (en wie behoort daar niet toe…) meer willen leren over nieuwe producten door middel van content, dit in tegenstelling tot traditionele advertenties. Niet geheel verwonderlijk natuurlijk. Hetzelfde geldt al jaren voor de welbekende advertorials.

MDG Advertising geeft aan dat content marketing op een zelfbewuste manier werkt voor merken, zolang dit maar toegepast wordt op de interesses van de doelgroep. Uit de graphic blijkt overzichtelijk waarom native advertising voor merken werkt, hoe je het op social media platformen kan implementeren en hoe uitgevers steeds beter de effecten ervan kunnen meten. Er liggen dus ook kansen voor uitgevers en adverteerders om de effectiviteit met cijfers te onderbouwen.

Hoewel ik nog niet heb kunnen achterhalen hoe het onderzoek onder die internetgebruikers tot stand is gekomen, is deze graphic wel leuk om te delen, om over na te denken en eens van gedachten over te wisselen. Met Colouring Media bijvoorbeeld. Bel 0621550183 of mail.

Bouwen aan Koken Eten Daten

Geconcentreerd kijken zes studenten van de opleiding Eerste Monteur Elektrotechnische Installatie bij het Regio College naar de vloer, de muren en het plafond. Ze staan in de oude repetitieruimte van Drumband De Reef aan het Zuideinde in Westzaan. Eind mei moet het gebouw, dat vorige week van binnen compleet werd gestript, een luxe workshopruimte worden waar kok Astrid van der Meer kooklessen gaat geven aan mensen met een lichamelijke beperking.
Henriet zocht uit waar in het pand lampen moeten hangen en waar de elektra daardoor moet lopen. Anderen bekeken wat er allemaal in de meterkast moet, hoeveel kabel waar moeten liggen en een andere groep studenten neemt weer het echte bouwwerk op zich. Hierbij worden zij begeleid door docenten van het Regio College en de leerwerkbedrijven waar ze in dienst zijn.Studenten van het Regio College nemen de complete verbouwing op zich, als studieproject. ,,Meestal moeten we alles wat we bouwen meteen weer demonteren. Hier zie je straks gewoon het resultaat van ons werk en dat blijft ook. Zo’n kans krijg je bijna nooit’’, vertelt Mike Henriet enthousiast. ,,Bovendien voelt het goed om stichting Met Elkaar op deze manier te helpen en zo ook mensen met een beperking.’’
Kosteloos
“Het is zo fijn dat de studenten dit kosteloos kunnen doen, zegt Van der Meer, oprichter van stichting Met Elkaar. Ondertussen begroet ze Barry van Dijk van De Carpentier-Mooren. Hij leverde de stichting hout en bouwmaterialen voor een zachte prijs, net zoals heel wat andere bouwbedrijven. ,,Alles en iedereen lijkt nu samen te komen op zo’n eerste bouwdag. Het gaat nu echt beginnen. Dat ontroert me wel’’, gaat ze verder.
Van der Meer gaf in november, samen met Paul van der Veer en Sonja Burgers van de stichting, de beste ’Elevator Pitch’ aan Rabobank waarmee ze 40.000 euro won. Hierdoor is haar plan, om kookworkshops en date-avonden voor mensen met een lichamelijke beperking te gaan geven, in een stroomversnelling gekomen. ,,Op 30 mei willen we open. Maar als het goed is, is alles een maand daarvoor al klaar en kunnen we nog een paar weken proefdraaien. Dus daarna moeten alle kinderziektes er echt uit zijn.’’


Gepubliceerd in Noordhollands Dagblad op 26 januari 2015

De consument bepaalt het toch

Verleiding is waar het om gaat in reclame. We maken iets extra mooi en aantrekkelijk, zodat je het gevoel krijgt dat je wel gek bent als je niet koopt. De afgelopen weken werden veel TV-commercials over je uitgestort: Basic Fit, Parship, Bol.com met Flappie of Hoy Hoy met de luiaard. Natuurlijk werkt het voor de bekendheid en dan doet het niet er niet toe of het leuk of irritant is. Maar de consument laat zich niet zomaar verleiden tot gewenst gedrag. Met alle mediakanalen die vandaag de dag tot onze beschikking staan, bepaal je zelf wel wat je doet. Toch? En ja, sociale media spelen hierin een steeds grotere rol. En gelijkertijd blijken ook je familie, vrienden of collega’s een steeds grotere rol in keuze-koopproces te spelen. Dus naast doseren en orkestreren van alle contactmomenten, is juist het luisteren naar de mening van de consument of klant heel bepalend in het keuze-koopproces. Wel eens over nagedacht? Of vind je het interessant om er over te praten? Bel 0621550183 of mail. Dan maken we een afspraak. Jij vertelt, ik luister.

Wij wensen jullie een succesvol en kleurrijk 2015

Eindelijk, reclamebereik bij print

Het NOM heeft een stap in de goede richting gezet met het voorspellen van het reclamebereik van print. En in ene had ik een déjà vu? Ik moest even zoeken, maar ik vond nog mijn afstudeerscriptie uit 1987: ‘Van Mediumbereik naar Paginabereik’. Het was toen al trending topic. Bijzonder, dat je dan merkt dat na bijna drie decennia het toch nog werkelijkheid is geworden. Hoewel ik er nu niet aan mee heb gewerkt, kan ik dit degelijke initiatief wel waarderen. Want na TV, dat al jaren reclamebereik rapporteert, is het nu ook bij print inzichtelijk. Nog mooier wordt het als je erop kan afrekenen, maar of dat er op grote schaal van gaat komen, betwijfel ik zeer.
Afstudeeropdracht 1988
Toen nog niet zo colouring.

Interessant

IKEA The Bookbook
Dove The Real Beauty Sketches
Volvo Trucks – The Epic Split

Other Colouring Media…

Mediabestedingen in de lift.

Na jaren van afname in mediabestedingen is het de verwachting dat de komende jaren deze met een paar procenten stijgen. Dat blijkt uit een aantal rapporten die hierover de laatste tijd verschenen zijn. Voor wie wil bijblijven, volgt hieronder een handige en beknopte samenvatting.

Het is niemand ontgaan dat de verhouding tussen mediumtypen is veranderd. Door de digitale verspreiding  beschikt nagenoeg elke zichzelf respecterende media-aanbieder over een digitale strategie. Sterker zelfs: zonder een dergelijke strategie lijkt het einde nabij. Media versmelten steeds meer en daarbij rijst de vraag of een aloude mediumtypevergelijking nog wel stand houdt. Vooralsnog denk ik van wel, maar zodra afrekeneenheden (bijvoorbeeld op basis van kosten-per-grp), uiteindelijk vergelijkbaar zijn, ontstaat er een nieuwe indeling. Vooralsnog is het ‘digitaal’ versus ‘traditioneel’ en dat maakt het medialandschap interessant.

Online

Hoewel Online al jaren groeit, lijkt met name mobiel de aanjager in de komende jaren te zijn. IAB publiceerde onlangs een groei van 72% (H1 2014 versus H1 2013). Adverteren via mobiel wordt meer en meer ingezet als geïntegreerd onderdeel van de middelenmix. 9 van de 10 grote adverteerders hebben afgelopen jaar mobiel ingezet. Het aantal apps neemt af en websites krijgen meer en meer en responsive design. Zenith Optimedia verwacht dat de groei van display advertising de komende jaren rondom de 4% zal liggen. Search groeit sterker, ongeveer 8% per jaar.

TV

TV blijft een populair en effectief medium bij een brede groep van kijkers. In de eerste helft van 2014 is de kijktijd naar ruim 3 uur per dag (204 minuten 6+, met dank aan de OS Socchy en het WK Voetbal het eerste halfjaar). De eerste helft van dit jaar zijn er ook meer adverteerders die van TV gebruik hebben gemaakt, waardoor bestedingen ook gegroeid zijn, zowel spot als non-spot. De verwachting is een groei van dit jaar met circa 6%. Zenith Optimedia geeft ook een groei van 2015 en 2016 aan van 4 en 2%.  Verder investeren de TV-partijen fors op content en op de digitale mogelijkheden om kijkers te binden. SPOT gaf onlangs aan dat in de 1e helft online video besteding met 66% is gestegen. Da’s mooi, maar misschien is het echte goede nieuws wel dat online video nu ook geïntegreerd is in de TV-tools. Het is nog even wachten op de vertaalslag van impressies naar GRP’s (en dus bereik en contacten), maar dat zal dit audiovisuele medium zeker versterken.

Radio

Na een paar relatief magere jaren zijn er dit jaar veel adverteerders die radio in hun plannen hebben opgenomen. Radio kent een uitstekend 2014 en 2015. In de eerste helft van 2014 groeiden de bestedingen 14%. De groei is net als TV mede te danken aan inhakers op de sportevenementen. De verwachte groei over 2014 is 6% en in 2015 4% bedragen. Het medium blijft populair door zijn flexibiliteit, keuzemogelijkheden en aantrekkelijke inschakelingskosten.

Print

Het is helaas nog te weinig goed nieuws onder de zon, magazines en dagbladen blijven kampen met dalende oplages en advertentieopbrengsten. Het leesgedrag verandert sterk, zeker als je kijkt naar apps, websites en gepersonaliseerde nieuwsbrieven van nieuwsuitgevers. Grote uitgevers focussen zich met name op het terugbrengen van kosten op het fysieke product en investeren in (digitale en betaalde) business modellen die verlies van marktpositie moeten keren, door nieuwsaanbod af te stemmen op nieuwsconsumptie. Adverteerders springen hier meer en meer op in, door bewust te kijken naar vorm, inhoud en confrontatiesituatie van het medium. Op korte termijn lijkt er nog een druk te zijn op inkomsten, maar op langere termijn verwachten we dat uitgevers hun markt- en inkomenspositie zullen versterken. Een double digit bestedingsverlies wordt voor dit jaar nog wel verwacht, in 2015 en 2016 neemt deze daling af.

Outdoor

De digitalisering heeft al langer geleden zijn intrede te gedaan. Gestaag groeit het aantal digitale masten langs weg, waardoor steeds meer op tijd en locatie ingehaakt kan worden met de juiste boodschap. Hoewel niet de grootste groeier, wordt een toename van netto bestedingen over de outdoormarkt van zo’n 1% per jaar is reëel.

Bron: IAB, SPOT, Nielsen, ZOI, RAB.

Verkoop jij je data al?

Dat sociale media als Facebook, LinkedIn, Google+ al aan de haal gingen met datgene wat jij op de sociale media plaatst, dat wist je al. Maar wist je dat je er geld voor terug kan vragen? Vanaf volgende week is het zover, dan gaat Data Coup echt live.

Data Coup is een platform dat opkomt (althans dat suggereren ze) voor de belangen van al die mensen die hun data op sociale media willen verkopen. Het werkt simpel: je maakt een account aan, dat koppel je aan je sociale netwerken en ook je credit card gegevens en je ziet meteen wat je wekelijks op je bankrekening kan bijschrijven. Dat is nog eens een goed initiatief, toch? Zij verkopen je data door en jij krijgt er waarde voor terug. Zo hoort het. Maar of Data Coup mij zelf ook betaalt voor mijn waardevolle data, daar ben ik nog niet achter. Ik ga het gewoon maar eens proberen. Weet jij al hoeveel je waard bent?

Colouring Media; het bureau voor adverteerders, reclamebureaus en online mediabureaus

Colouring Media is een nieuw mediabureau dat begin augustus start met verschillende mediadiensten voor adverteerders, reclame- en online bureaus. Oprichter Paul van der Veer wil opdrachtgevers helpen op het snijvlak van online en offline mediaplanning met insights, strategie, planning en inkoop. Colouring Media is er voor die partijen die meer willen leren over de wisselwerking tussen merkimago en conversie, en daarmee hun marktpositie willen versterken. Dit vereist onder meer consumentenkennis en wat merken voor hen betekenen.

Open, eerlijk en transparant zijn de kernwoorden en Paul biedt met zijn jarenlange ervaring ‘alles-in-een’ voor die opdrachtgevers die meer willen halen uit hun mediacampagne.

Meer weten over Colouring Media? Bel met Paul van der Veer (0621550183) en maak een afspraak. Of ga naar www.colouringmedia.nl.