Wanneer sprak u voor het laatst met uw bureau over effectieve campagnes?

Twee artikelen vielen op in het nieuws de afgelopen week. 1. het voornemen van Minister Franc Weerwind van Rechtsbescherming om reclame voor kansspelen wettelijk te verbieden En. 2. De BVA (Bond van Adverteerders) die de noodklok luidt over de korte termijn focus van Adverteerders. Op Weerwinds’ beleid wordt fel gereageerd door adverteerders, bureaus en exploitanten. En dat is terecht omdat nog geen half jaar geleden de mogelijkheden voor gokpartijen verruimd zijn. Ook al wordt je ermee overspoeld op TV en online. Te veel exposure werkt nu eenmaal niet!

Op het artikel van de BVA lees en hoor je geen reactie. Dan rijst de vraag: wordt er tussen opdrachtgevers, adviseurs en exploitanten wel gesproken over effectieve advertising? Weten zij echt wat werkt en wat niet? Over de impact van creaties op korte èn op lange termijn. Over de rol van bandbreedtes waarin je moet opereren om maximaal effect op eindgedrag te realiseren?

Daarmee kom ik op een ondwerp waar ik vier jaar geleden al een blog over schreef. Dde discussie over onder- en overexposure. Of het nu over retargetting gaat of over hoe vaak moet je nu met mijn commerciale of OLV aanwezig zijn? Te veel exposure is nu eenmaal inefficietn. Mijn vraag aan u? Spreekt u als adverteerder met uw bureau hier geregeld over?

Meet in Godsnaam merkspecifiek

Natuurlijk, er is afgelopen decennia heel veel waardevol onderzoek gedaan naar effectieve contactstrategieën. Maar het zijn vaak theoretische en algemene uitkomsten. Het is nooit merkspecifiek. En dat is op zijn zachtst gezegd vreemd. De hoogte van het bereik en het aantal contacten is immers niet alleen media gerelateerd, maar ook heel nauw verbonden met de impact van creatie en de kracht van het merk. Zolang je niet weet wat de effecten van je media en middelen in de klantreis zijn blijft de discussie over wat dan het ideale contactenniveau is abstract. Dan hebben we het over effecten op bekendheid, overweging, voorkeur, gedragingen op het web en sociale media. Je hebt die data nodig om de discussie met je bureau aan te gaan over het bereik en vereiste aantal contacten van campagnes.

Tailor made

De Brand Media Optimizer is de tool die daarbij uitkomst biedt. Tailor made en daardoor merk-specifiek. Allereerst brengt het de effecten van alle media touch points samen en legt daarna de relatie met de KPI’s. Ja ook met uw eind KPI: SALES.

Meer dan 75 cases in de Brand Media Optimizer

De Brand Media Optimizer database bestaat inmiddels uit meer dan 75 merken/cases voor wie we bepaald hebben wat de ideale contactfrequentie is. Het geeft sturing op mediadruk en mediamix. Het geeft antwoord op vragen zoals; ‘hoe lang moet je aanwezig zijn of mag je afwezig zijn om je merk goed te onderhouden?’ Of hoe je de timing van de inzet kan verbeteren. Zo levert de Brand Media Optimizer methodiek meer rendement op media-inzet. Tot zelfs 30%. Als je dat afzet tegen de investering van een back-data-analyse of een continue monitor ben je snel overtuigt. Lees meer op www.colouringmedia.nl/brandmediaoptimizer

FasTest geeft inzicht de effectiviteit van creaties

Als creatie dominant is in de effectiviteit van campagnes, meet dan ook vooraf of je de allerbeste uiting ontwikkelt hebt. Dat geldt voor je commercial, video, statische uiting en logo. Met een investering van nog geen paar duizend euro ben je in staat de ROAS met 10% te verhogen en daarmee budget te besparen. Stel je eens voor wat voor extra merkspecifieke activaties je daarmee kan doen!

Maak snel kennis met de Brand Media Optimizer en FasTest. Bel 0621550183.