Grip op communicatie

De Brand Media Optimizer (BMO) geeft inzicht in het rendement van mediacampagnes, of het nu over branding of activatie gaat. Daarvoor meten we het effect van alle media en middelen (paid, earned, owned) op de KPI’s. Met die insights verhogen wij de efficiency tot 30%. Dat biedt grip op communicatie!

  • Geeft inzicht in het rendement van ‘al het zenden’, van paid, earned en owned media
  • Levert onafhankelijk en feitelijk inzicht voor strategische en tactische mediakeuzes
  • Verklaart de samenhang tussen media, brein, gedragingen en omzet/afzet
  • Verhoogt het rendement op media tot wel 30% en op termijn van omzet/afzet

Tien veel gestelde vragen en het antwoord daarop

Soms komen er bij ons vragen binnen over de BMO. De meest voorkomende vragen en antwoorden zijn hieronder gebundeld.

  1. Welke media worden gemeten?

    ‘Al het zenden’ wordt gemeten. Online en offline, paid, earned en owned. Dus ook bezoekersaantallen bij evenementen, promotieteams, oplagen van folders etc. etc..

  2. Van welke onderzoeksbronnen wordt gebruik gemaakt?

    Voor deze vraag maken onderscheid tussen zogenaamde ‘zend’, gedragings en gedragsdata. Bij zenden kan je denken aan de reguliere industry- oplage- & bereiksonderzoek voor RTV, buitenreclame, print, bioscoop. Voor online data zijn dat Google Ads, bedrijfsmanagers/tools voor FB/IG, Twitter, LinkedIn en de CMS van nieuwsbrieven. Voor gedragingsdata wordt deels van dezelfde bronnen gebruik gemaakt, plus van communicatie-effect onderzoek (bekendheid, imago, tracking). Voor wat gedragsdata betreft, zijn uiteraard eigen interne cijfers de bron: sales, showroom-bezoek, offerteaanvragen, donaties, omzet/afzet. Cijfers kunnen uitgesplitst worden naar product(groepen), retailkanalen, regio’s, vestigingsplaatsen en dergelijke.

  1. Wat is de ROEM-index?

    ROEM staat voor Recalculated Optimized Exposure Memory index. De ROEM-index© simuleert het communicatie-effect op wetenschappelijke basis en houdt in de basis rekening met de memorisatiefactor (herinneringswaarde per medium) en de Net Accumulated Weight of Advertising (decay). De ROEM-index wordt vergeleken met alle beschikbare variabelen in de klantreis en merk, creatie en media en verkrijgen we inzicht in de merk KPI’s en Key Drivers.

  1. Hoe worden de verschillende mediatypen gewogen

    We beschikken over een database van 64 kanalen/media touch points, waarin het memorisatiepotentieel is bepaald. Jaarlijks worden deze door een expertsessie beoordeeld en zo nodig bijgesteld.

  1. Wat is een KPI?

    KPI’s (Key Performance Indicator/Kern Prestatie Indicator) zijn variabelen om de prestaties van een merk of product te analyseren. KPI’s worden gebruikt om het succes in het algemeen te meten, of het succes van een bepaalde actie of campagne.

  2. Wat is een Key Driver?

    Key Drivers zijn variabelen (KPI’s) die zowel een positief verband vertonen met ‘al het zenden’ als met eind KPI (bijvoorbeeld omzet/afzet).

  3. Wat houdt een historische analyse in?

    Met deze analyse wordt bepaald wat over een voorliggende periode van minimaal 6 maanden tot maximaal 2 jaar de KPI’s en key drivers zijn. De periode is afhankelijk van de mate van een seasonality van een product of merk. De resultaten worden gerapporteerd en besproken met de opdrachtgever. Na de back data fase start de Monitoring & Advies-fase.

  4. Wat houdt monitoring & advies-fase in?

    In deze fase wordt frequent (bijv. wekelijks of maandelijks) een rapportage gegeven van het zenden in relatie tot de KPI’s en key drivers. Op basis van deze inzichten wordt tactisch advies gegeven over de inzet van de diverse media om zo het rendement op media te verhogen en zo het resultaat op omzet/afzet te verbeteren.

  5. Zijn alle data in huis?

    De ervaring leert dat opdrachtgevers 95% van alle data in huis hebben. Overige data zijn te verkrijgen van leveranciers van de opdrachtgever. Denk onder andere aan specifieke bereikcijfers van mediabureaus, imago en effectonderzoek van onderzoekbureaus of verkoopdata van instanties zoals IRI, Nielsen of GfK.

  6. Wat is de waarde van de Brand Media Optimizer

    De BMO-methode is voorgelegd aan vooraanstaande onderzoekers in Nederland en buitenland. Zij hebben de methode geaccrediteerd. Inmiddels zijn er meer dan 50 merken voor wie de BMO haar toegevoegde waarde heeft bewezen.

Zijn niet al je vragen beantwoord? Neem dan contact op met Paul van der Veer. Hij geeft antwoord op de vragen die je hebt. Bel 0621550183 of mail naar paul@colouringmedia.nl.